Bransjeveileder for digitalt produktpass

EU har meldt at det vil være fremtidige krav knyttet til digitalt produktpass for alle produkter som settes på det Europeiske markedet. Det vil si at alle plagg skal komme med en digital «tagg» som forteller blant annet om opprinnelse, produksjon, av hvem, av hva og når, samt hvordan produktet kan resirkuleres. Passet skal følge produktet hele livet. Det betyr at bedriftene må innføre nye prosesser for å jobbe med design, produktutvikling og produksjon, og ta i bruk nye teknologier.

Publisert: 5.september, 2022

Viken fylkeskommune tildelt NFH midler til prosjektet «Digitalt Produktpass Pilot». Formålet med prosjektet er å utvikle en bransjestandard for innføring av digitale produktpass-prosesser og teknologier for mote- og tekstilnæringen i Norge. Resultatene skal dokumenteres og publiseres i en bransjeveileder, som kommuniseres mot bedrifter, næringsliv, utdanningsinstitusjoner og myndigheter.

Prosjektet har som hensikt å styrke konkurransekraften til bedrifter gjennom bruk av nye teknologier og prosesser for en mer bærekraftig næringsutvikling iht. fremtidige krav fra EU.

“Norge har signalisert at vi vil harmonisere med EU. Vi kan godt begrunne at dette bli næringens nye rammeverk for fremtiden. Norske mote- og tekstilbedrifter vil da få krav på seg til å dokumentere og rapportere ih.t. ny lovgivning.” Sier Gisle Mardal fra NF&TA

Holzweiler skal være en pilot i prosjektet. De er allerede i gang med et samarbeid med EON Group, og prosjektet vil bidra til å dokumentere innsikten i prosessen, slik at denne kan deles med alle partnerbedriftene i klyngen. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt der i tillegg til Holzweiler, NFH og NF&TA, Stiftelsen Miljømerking, Bergans v/ MOST, EON, og Manufacture Oslo viktige bidragsytere.

Previous
Previous

Andreas Malo Dyb ny styreleder for NF&TA – Arena Pro

Next
Next

Nytt prosjekt for separat innsamling av tekstilavfall