Lokal produksjon gir flere fordeler for merkevarer

Flere merkevarer innen mote og tekstil har søkt etter mer kostnadseffektive produksjonsmetoder, som blant annet har ført til outsourcing, lang produksjonstid og globale verdikjeder. Nå har det oppstått en økende bevissthet om behovet for bærekraftige praksiser, og lokal produksjon har blitt et stadig konkurransedyktig alternativ pga. kommende EU direktiv, økte transportkostnader og tidseffektivitet.

Publisert: 11.desember, 2023

På seminar 30. november presenterte merkevarene Bastante Textile, 1313 Selah og Moire sine historier om å produsere produkter lokalt på Økern, hos Manufacture Oslo.

Fleksibilitet og tilpasninger

Ved å produsere lokalt øker dette muligheten til å være mer fleksible overfor skiftende markedstrender. Korte produksjonssykluser gjør det enklere å tilpasse seg endringer i etterspørselen og raskt introdusere nye kolleksjoner. Dette gir bedre muligheter for å holde tritt med raskt skiftende kundebehov og ikke produsere mer enn nødvendig.

Duy Ngo, kreativ direktør og founder av 1313 Selah, som lanserte tidligere i høst, gikk gjennom prosessen fra idé til produksjon som nyoppstartet brand med utgangspunkt i produksjon på Manufacture Oslo

“Effektivitet er viktig i produksjonsleddet, for å jobbe lokalt. Vi ser potensiale for å bruke Manufacture Oslo til salesamples, made to order, redesign og reparasjon. I tillegg ønsker vi å fronte lokal produksjon. Både i produktutvikling og hele nettverket vi bruker. Å jobbe med MO og lokalproduksjon har vært viktig. Særlig ser vi i møte med internasjonal presse at det setter Norge på kartet!”

Bastante Textiles har en forretningsmodell der de bruker overskuddsmateriale fra møbelprodusenten Slettvoll, de har fokus på å opprettholde en helnorsk verdikjede og produserer kun på etterspørsel. Å produsere lokalt gir dem mer kontroll og fleksibiliteten til å produsere basert på tilgjengeligheten til tekstiler fra Slettvoll.


“Slettvoll har mange av de samme verdiene som Bastante, varighet og tidløshet. Det er ulogisk for oss at tekstilene skal sendes ut av landet, for så å importeres inn igjen. Bastante har ikke kolleksjoner eller sesonger, men hvert produkt er unikt.” Legger grunnleggerne Aud Elin Omholt og Grete Roer av Bastante Textile til.

Ikke nødvendigvis mye dyrere

Charlotte Fishe fra Moire Collection har i en periode testet hvordan det ville være for en liten merkevare å produsere mindre kvantum lokalt kontra å produsere i Baltikum. Av flere interessante fordeler hun tok med seg var pris et av dem.

«Det er ikke veldig mye dyrere med små kvantum, men man har mer kontroll på prosessen, i tillegg til at reiseveien er kortere» påpekte Charlotte.

Om Manufacture Oslo:

Manufacture Oslo AS ble opprettet i 2021 for å møte det skiftende landskapet i moteindustrien og har en misjon om å akselerere en grønn overgang ved å introdusere innovative designverktøy og produksjonsmetoder. Manufacture Oslo ble startet på initiativ fra NFH og NF&TA.

Previous
Previous

Økt kompetanse om fremtidig innsamling

Next
Next

– Du kan ikke styre det du ikke kan måle.