Nettverket som har bærekraft øverst på agendaen

Med et høyt aktivitetsnivå, medlemsvekst og opplysningskontor på agendaen. Bærekraftsnettverket MoST har gjennomført et år med kompetanseutvikling, to viktige agendasettende prosjekter og en ny og toneangivende retning for Tekstilaksjonen.no.

Publisert: 31.januar, 2022

Forbrukerundersøkelse viser at tillit er avgjørende for å velge bærekraftig.

Tekstilaksjonens bærekraftige holdninger og handlinger er en årlig måling for Tekstilaksjonen og MoST. Hensikten er å kartlegge hvordan bransjen oppfattes, og hvor forbrukerne står når det gjelder tiltak for å fremme bærekraft. Målingen brukes som en indikator på utviklingen og påvirkningen Tekstilaksjonen kan skape. De viktigste funnene i 2021 viser at mange ikke stoler på kommersielle motiver. Tillit er avgjørende for å få flere til å velge bærekraftig. Samtidig viser undersøkelsen at en nøytral aktør kan vinne tilliten det er behov for. For å få gjennomslag viser undersøkelsen at få, men tydelige, satsninger som samler hele bransjen har større effekt enn om hver gjør sitt. Ikke mist er forbrukerne forvirret: når man ikke vet hva man bør gjøre, gjør man ingenting. Bransjen må bli bedre på å gjøre det enkelt å velge bærekraftig. «Bruk tekstilene dobbelt så mange ganger» er et enkelt, relevant og troverdig budskap for forbrukerene.

Utvikling av et nasjonalt opplysningskontor

For å møte behovet for en aktør som kan vise vei, har MoST gått i retning av å utvikle innhold til Tekstilaksjonen.no som et nasjonalt opplysningskontor. Her skal forbrukeren og bransjen lære mer om naturlige og syntetiske fibres egenskaper, hvordan du skal ta vare på tekstiler så de varer lenge gjennom riktig vask og vedlikehold. Ikke minst hvilke miljømerker og sertifiseringer du skal se etter for å ta bedre valg når du handler. I 2021 hadde vi 5043 unike besøkende på www.tekstilaksjonen.no, det har blitt rekruttert tekstilaksjonister og laget innhold til SoMe for mer kompetanse til forbrukeren.

Toneangivende prosjekter og medlemsvekst

I 2021 har nettverket gjennomført flere aktiviteter for å sikre at medlemmene ser bakover i egen verdikjede. To viktige prosjekter er KPI-prosjektet og utvidet produsentansvar. KPI-prosjektet handler om å samle inn og systematisere data fra bransjen. Data på satsninger, aktiviteter og strategi innen bærekraft og sirkulærøkonomi, fra sourcing til sluttkunde og gjenbruk. Formålet er å sammenstille årlig statistikk for dokumentasjon og utvikling, bevisstgjøring og måling av om bransjen er på riktig vei.

Utvidet produsentansvar har som hovedmål å komme med en forankret anbefaling om Utvidet produsentansvar til styringsgruppen, samt å bygge kompetanse i næringen om utvidet produsentansvar for tekstiler. Virke, Teko-Norsk Industri og NF&TA utgjorde styringsgruppen, som formulerte mål og mandat for prosjektet og satt ned en arbeidsgruppe bestående av en rekke aktører fra næringen. Utvidet produsentansvar har gjennom høsten arrangert en serie med webinarer for å gi hele næringen kompetanse på feltet med over 300 deltagere. Evalueringen viser at 90% av deltakerne i arbeidsgruppen meldte om at de hadde fått bedre kunnskap om produsentansvar som følge av prosjektet, 80% meldte at de var like positive til produsentansvar som før, mens 10% meldte fra om at de var blitt mer positive til produsentansv

I løpet av 2021 har MoST har vervet nye medlemmer; Polern O. Pyret, NMS Gjenbruk, Voice, Svanemerket og The Green Deal og arrangert 4 medlemsmøter med i snitt 30 deltakere, 2 workshops, 3 arbeidsmøter, 1 todagers bransjekonferanse og 5 webinarer med i snitt 69 deltakere. For å sikre kompetanseutvikling i nettverket, og økt kunnskap hos forbruker, med hovedmål at vi skal bruke tekstilene våre dobbelt så mange ganger, og være Norges ledende nettverk innen bærekraftig handel og sirkulærøkonomi for mote- og tekstilnæringen.

Previous
Previous

Responsible Circular Economy in Fashion and Furniture - ReFFuse

Next
Next

Nettverksutvikling og myndighetskontakt for Sirkulære Tekstiler