Digital markedsadgang år 3 - CRM og Innholdsproduksjon

Om din bedrift har behov for et kompetanseløft innen digitalisering og digital arkitektur er dette prosjektet for deg. Prosjektet skal lede til kunnskap, verktøy og posisjon for å arbeide strukturert med digitalisering i bedrifter innen tekstilnæringen. Det er et stort behov for å både forstå hvilke prosesser hver enkelt må legge til rette for internt, samt inneha økt bestillerkompetanse mot teknologimiljøer. Teknologi regnes som muliggjøreren i et grønt skifte. Det krever at bedrifter i dag går over i et "digital first" mindset. Det er viktig å være bevist de valgene en bedrift tar. Digitalisering og utvikling er ressurs og kompetansekrevende, og lav bestillerkompetanse kan koste mye.

Utnyttelse av kundedata har et enormt potensial. I dag har ikke selskapene en optimal struktur for dette. Sentralt står evnen til systematisk å håndtere relevante datapunkter som fremkommer ved interaksjoner mellom selskap og kunde, enten det er online gjennom nettsider eller e-handelsplattformer, via nyhetsbrev, eller offline i fysiske butikker.

Ved hjelp av teknologier som maskinlæring og kunstig intelligens, kan disse datapunktene forvandles til innsikt, slik at budskap kan skreddersys: det riktige budskapet, til den rette personen, i den rette kanalen, akkurat når det er mest relevant. Tidligere sendte man ofte et generelt nyhetsbrev til alle kunder månedlig. Nå, med moderne CRM-verktøy, kan nyhetsbrevene individualiseres. Det gir også muligheten til å målrette budskapet til segmenterte potensielle kjøpere basert på deres tidligere handlinger. Denne teknologiske utviklingen muliggjør også at nettsider tilpasses individuelt til besøkende.

Bedriftsnettverket skal kartlegge, teste, og ta i bruk «CRM for retail/e-commerce» for en mer effektiv bruk av kundedata på tvers av organisatoriske siloer. Dialog med kunden er en nøkkel for å bygge robuste merkevarer med dype kundeforhold. I dette arbeidet er innsamling, strukturering, og anvendelse av kundedata essensielt for enhver aktør. Prosjektet vil dele resultater og innsikt med partnerskapet i NF&TA gjennom året.

Prosjektperiode:

2024

Prosjektdeltagere:

Kastel, FWSS, CalaJade, Norwegian Rain

Prosjektleder:

Fredrik Takle

Finansiert av:

Innovasjon Norge