HMF - Den smarte tekstilforbrukeren
Tekstiler betegnes som den nye plasten. I Norge står tekstiler for så mye som 250 000 tonn av materialstrømmene for plast, og er den tredje største kilden til plastbruk her i landet. Syntetiske fibrer utgjør mer enn 60% av den globale klesproduksjonen. Produksjonen av naturlige fibre har vært ganske konstant, mens produksjonen av syntetiske fibre øker raskt. Forbrukeren har lav kunnskap om tekstiler.
Dersom vi skal lykkes med å snu bransjen og forbrukeren mot mer bærekraftige produksjons- og forbruksvaner, må vi blant annet gjøre noe med hvordan vi kommuniserer. Prosjektets formål er å gjøre forbrukere mer bevisst på konsekvensene av vårt stadig økende forbruk av klær og tekstiler, og endre forbruksmønstrene til målgruppen i mer bærekraftig retning.
Prosjektet vil utvikle og benytte digitale verktøy som vil fokusere på kommunikasjon mot forbruker gjennom blant annet verktøy som nudging, klimakalkulator, og faktabasert innhold for å øke kunnskap. Det vil være fokus på handling fremfor passiv mottak av informasjon. Endring av bruk og kast mentaliteten rundt klær og tekstiler vil være svært nyttig for miljøet, og en av de tiltakene som forbrukeren selv kan stå for.
Prosjekteier:
NF&TA
Prosjektleder:
Benedicte Andrea Hansen | benedicte@nfta.no | 90097581
Prosjektperiode:
2023-2024
Finansiert av:
Handelens Miljøfond
Samarbeidspartnere:
Ducky
Klimapsykologene
Etisk handel
Inmeta
Oslomet/SiFO