Norwegian Shoe Collective

Den norske skobransjen kan skryte på seg historiske bragder, som å ha en internasjonal anerkjent skokonstruksjon «Norwegian Welt» (Beksømsko) og å være opphavsstedet av «Penny Loafer» skoen (ref. Aurlandsskoen).  Norge har alltid hatt en unik tilnærming til sko, med bakgrunn i vår aktive og praktiske livsstil.

Skobransjen i dag står ovenfor en stor omstilling i hele verdikjeden. Fra produksjon som i dag i stor grad foregår internasjonalt, til salg og distribusjon i takt med forbrukerens forventninger. Digitalisering, automatisering og bærekraft representerer spesielt store utfordringer. Det kreves at næringen omstiller seg til økt ressursutnyttelse, kvalitet og gjenbruksfokus. I dag er det for eksempel vanskelig å gjenvinne og gjenbruke sko. Derfor er skobransjen nødt til å finne nye løsninger for å møte behovet for en sirkulær verdikjede. Ambisjon til nettverket er å bli et ledende utviklingsmiljø for sko og relaterte produkter som posisjonerer norsk skobransje internasjonalt og bidrar til en mer bærekraftig utvikling.

Norwegian Shoe Collective er en plattform for å dele erfaringer, bygge kompetanse og utvikle prosjekter for å styrke konkurransekraften gjennom bærekraftig omstilling, økt innovasjonsevne og økt markedsposisjonen til norske merkevarer innen sko.

Er du en merkevare innen sko? Ta kontakt med Marte eller Elin for å få mer informasjon om hvordan du kan delta.

Prosjektansvarlig: Kastel
Prosjektleder: Elin Kathrine Saunes
Prosjektperiode: 2021-2024

Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge

 
 

Deltakere: Kastel, Alfa, VIking, Gaitline, Tag Your Shoes, Swims