Norwegian Shoe Collective, år 2

I Norwegian Shoe Collective skal vi styrke norsk skobransje gjennom å bygge en delingskultur der bedriftene kan lære av hverandre og samarbeide om å bygge kompetanse, hente inn internasjonal ekspertise gjennom nettverk og analyser, samt utvikle verdikjeden gjennom å bygge en felles posisjon og innovasjonsevne. Bedriftsnettverket skal spesielt ta tak i de felles utfordringene som er svært kompliserte for bedriftene å løse alene.

Innovasjon Norge har innvilget finansiering for andre året for bedriftsnettverket på sko. Overordnet mål for bedriftsnettverk er økt vekst og verdiskaping i bedriftene, gjennom utvikling og realisering av nye markedsmuligheter i eksisterende eller nye markeder i utlandet eller i Norge, der samarbeid gir synergier og strategiske fordeler.

Målet for Norwegian Shoe Collective er å bli et ledende utviklingsmiljø for norsk skobransje, for økt bærekraftig verdiskapning og internasjonal markedsutvikling. Resultatet på kort sikt skal være økt og styrket kompetanse, nettverk og tilgang på innovasjonsmuligheter, og på lang sikt styrket konkurransekraft, og økt markedsposisjon nasjonalt og internasjonalt for norsk skobransje.

År 1 av prosjektet er allerede gjennomført, hvor det ble det laget en felles bærekraftsstrategi og «Code of Conduct», samt en Hot Spot analyse som kom opp med mer enn 15 høyt prioriterte mål med ganske korte tidsfrister. Det er enighet om hvorfor bransjen må omstille seg, og i grove trekk også om hva som må gjøres. Det mangler derimot metode og system for å velge ut, planlegge, implementere og dokumentere tiltak.

Hovedaktiviteten i prosjektet i år 2 er delt in i

1.     Samhandlings- og nettverksaktiviteter:

Målet med aktiviteten er å lage et forum for erfaringsutveksling, nettverksbygging, sparring og diskusjon, samt avdekke behov og fronte og kommunisere felles interesser. Vi skal arbeide videre med strategi og bærekraft, basert på utviklingen i EU og nasjonalt, og gjennomføre 4 fysiske samlinger for å utveksle erfaringer mellom partnere, diskutere aktuelle utfordringer og fremskritt, kartlegge felles behov og ta beslutninger om tiltak for kompetanseheving og behov for FoI- og pilot-prosjekter. Første samling og «kick-off» tar plass hos Kastel i Oslo i januar.

 

2.     Kunnskap og kompetanseheving:

Målet med aktiviteten er å heve kompetansen hos deltakerbedriftene gjennom fagdager og kurs, og skaffe nødvendig kunnskap og data ved å kjøpe inn analyser og andre tjenester som trengs for å svare på spørsmål og oppnå hovedmålet. Her skal vi gjennomføre minst 4 faglige samlinger eller webinarer med nettverket på temaene som f.eks. sirkulær design; Digitalt produktpass for sko; distribusjon og eksport i en digital verden: Hvordan finne gode distributører og bygge brand i nye markeder? og ny (digital) infrastruktur: Hva trenger vi, hvordan bygge og hva kan vi lære av andre? I denne aktiviteten skal det også gjennomføres en overordnet kost-nytte- og risikoanalyse av målene og tiltakene som ble identifisert i år 1. Vi trenger svar på spørsmålene: Hva er konsekvensene når tiltak gjennomføres, når det kommer til miljøpåvirkning og økonomisk og sosial verdiskaping for bedriften og for samfunnet? Hvilke ressurser trengs for gjennomføringen av tiltakene i form av tid, penger, intern og ekstern kompetanse intern/ekstern, verktøy osv, og hvordan kan vi få best mulig effekt ut av ressursbruken?

3.     Utvikling av konkrete innovasjons- og pilotprosjekter

Delmålet knyttet til denne aktiviteten er å bygge og styrke innovasjon i bedriftene og i bransjen ved å identifisere ideer, konsepter og løsninger som skal videreutvikles i konkrete forsknings-, innovasjons- og pilotprosjekter. Her skal det også utnyttes synergier med andre nettverk og prosjekter og vi skal finne ut hva som skal testes og gjøres og hvordan, hvilke partnere man trenger, og hvor det eventuelt kan hentes finansiering til nye innovasjonsprosjekter.

Prosjekteier:

Kastel shoes

Prosjektleder:

NF&TA

Nina Simone, nina@nfta.no

Prosjektdeltakere:

Alfa

Tpaz

Gaitline

Studio Ingrid Brandth

Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge.