Smart business 3.0

Hvorfor trenger vi "Smart Business"?

Digitalisering og smart bruk av data kan hjelpe merkevarer og retailere å få bedre kontroll over kundedata og merkevaren som kan føre til, for eksempel, større omsetning via egne kanaler, bedre prediksjoner og ressurseffektivisering. Ikke minst kreves det mye data og databehandling for å oppfylle kommende rapporteringskrav. Nye teknologier for utnyttelse av data er tilgjengelig, men overgangen fra dagens arbeidsmetodikk til en smart digital arkitektur er krevende. Bedriftene har behov for å forstå hvilke prosesser det må legges til rette for internt og opparbeide seg økt bestillerkompetanse mot teknologimiljøer.

Dette prosjektet skal gi tilgang til ekspertkompetanse nasjonal og internasjonal, veiledning til bedriftene, metoder for strukturering og fangst av data og løsninger som utnytter data, systemer og teknologier på en måte som fremmer bedriftenes posisjon. Materialet som utvikles i prosjektet blir også gjort tilgjengelig via NF&TAs kunnskaps- og kompetanseplattform.

Prosjektmål og aktiviteter:

Prosjektet skal lede til kunnskap, verktøy og posisjon for å arbeide strukturert med digitalisering innen tekstilnæringen.

Målene for 2024 (Smart Business 2.0) og 2025 er å få

  1. et rammeverk for datastrukturering i tekstilnæringen

  2. tilgang til ekspertkompetanse

  3. støtte til teknologi- implementering

Aktiviteter for 2025 er å

  • implementere rammeverket for datastrukturering gjennom å bygge kunnskap, utvikle innsikt og teste

  • videreutvikle nettverket av eksperter og investere i fellesprosjekter

  • samarbeide med teknologileverandører for å tilpasse og implementere løsningene som bidra til digitalisering i tekstilnæringen.

Hvem er dette for?

Prosjektet retter seg primært mot bedrifter i tekstilnæringen, innenfor område handel og konsum. Effekten vi ønsker å oppnå i prosjektet er å øke bedriftenes bestillerkompetanse mot teknologimiljøer, og gi kompetanse på hvordan man effektivt kan samarbeide med teknologileverandører og hvordan man kan stille de riktige kravene. Den viktigste effekten av prosjektet vil være at næringen kan hente ut korrekt og verifiserbar data, som er relevant for predikering av markedet (hindre overproduksjon), for effektiv kommunikasjon med markedet, en transparent verdikjede samt effektiv håndtering av ettersalgsprosesser.

Partnere

Norwegian Fashion Hub. Prosjektet er åpent for deltakelse fra nye bedriftspartnere.

Prosjekteier:

NF&TA

Prosjektleder:

Nina Simon, NF&TA

Prosjektperiode:

2025

Støttet av:

Innovasjon Norge Arena Pro

Mulighet for å delta inn i prosjektet:  

Ja, ta kontakt med nina@nfta.no