Smart business – Metaverse & Web 3.0

Økt digital innovasjonskultur for smart forretningsutvikling. Ny teknologi er i ferd med å restrukturere den globale mote- og tekstilindustrien. Dette har betydelige konsekvenser for eksisterende aktører og gir muligheter for bedrifter med nye og mer bærekraftige forretningsmodeller. Det er et stort behov for digital innovasjon. Kunden blir mer og mer digital, noe som påvirker salg og markedsadgang, samt behovet for etterprøvbar informasjon om verdikjeden.

Det er viktig for bedrifter i bransjen å både forstå og kunne utnytte potensialet i ny teknologi. Utfordringen for dagens aktører er tilgang til riktig digital kompetanse, med en grundig forståelse av utfordringene og mulighetene innenfor feltet.

Prosjektet vil jobbe for å øke kompetansen, vise muligheter og se på business-caser rundt metaverse og Web 3.0 i samarbeid med merkevarene selv, og europeiske samarbeidspartnere. Den digitale verdenen åpner for helt nye profilerings- og markedsmuligheter for en bransje som hovedsakelig har drevet med fysiske produkter. Metaverse-spill og NFT-er forventes å stå for 10 prosent av luksusvaremarkedet innen 2030, og tilby 50 milliarder euro i inntekter og en estimert økning på 25 prosent til industriens profittpool, ifølge Morgan Stanley. Metaverset beskrives som en ny forbruksatferd i State of Fashion 2022, da 81 % av generasjonen z bruker 7,3 timer i uken på spill. Prosjektet skal utvikle kompetanse og inspirere til å øke hastigheten på teknologi adopsjon i norsk tekstilnæring.

Prosjekteier:

NF&TA

Prosjektleder:

Elin Kathrine Saunes | 408 74 262 | elin@nfta.no

Gupta Udatha | 455 34 627 | gupta@nfta.no

Prosjektperiode:

2022-2023

Finansiert av:

Innovasjon Norge

Mulighet for å delta inn i prosjektet:

Vi ønsker deltagere og samarbeidspartnere i dette prosjektet, ta kontakt med Elin Kathrine Saunes for mer informasjon.

Kontaktinformasjon:

elin@nfta.no

Person som står med VR briller på tennisbane