Utvikling av et nasjonalt opplysningskontor for tekstiler i Norge

Tekstiler betegnes som den nye plasten. I Norge står tekstiler for så mye som 250 000 tonn av materialstrømmene for plast, og er den tredje største kilden til plastbruk her i landet. Syntetiske fibrer utgjør mer enn seksti prosent av den globale klesproduksjonen.

Produksjonen av naturlige fibre har vært ganske konstant, mens produksjonen av syntetiske fibre øker raskt. Forbrukeren har lav kunnskap om tekstiler. Dersom vi skal lykkes med å snu bransjen og forbrukeren mot mer bærekraftige produksjons- og forbruksvaner, må vi blant annet gjøre noe med hvordan vi kommuniserer. Gjennom et fremtidig opplysningskontor for tekstiler ønsker vi med dette prosjektet å snakke mer om hva vi kan gjøre, og ikke bare snakke om alt vi ikke bør gjøre.

Prosjektet er rettet mot ungdom og unge voksne og skal bygge kunnskap til slik at det blir lettere å ta bærekraftige valg når de handler klær og tekstiler. Prosjektet jobber for at forbrukeren vil få kunnskap om hvordan de skal forlenge levetiden til klærne sine gjennom vask, reparasjon og vedlikehold. Dette vil bidra til mindre mengder tekstilavfall, og også redusere mengden mikroplast fra klær.

Næringen vil bidra inn i prosjektet med kompetanse og innsikt for et overordnet mål om å bruke klærne dobbelt så mange ganger. Dette stiller krav både til produsentene om å lage klær med blant annet god passform, riktige funksjoner og god kvalitet – i tillegg til god produktinformasjon og vedlikeholdsveildning til kunde.

 

Prosjektet skal resultere i at forbrukeren, bransjen, utdanningsinstitusjoner og kommuner har tilgang på kompetansen de trenger for å formidle bærekraftige valg når det kommer til tekstiler.  

 

Prosjekteier:

NF&TA

Prosjektleder:

Benedicte Andrea Hansen | benedicte@nfta.no | 90097581

Prosjektperiode:

2022-2025

Finansiert av:

Sparebankstiftelsen

Handelens Miljøfond

Samarbeidspartnere:

Ducky

Loop

Klimapsykologene

Etisk handel

Vitenparken

Ungt entreprenørskap

Inmeta

Oslomet/SiFO