Data til Business: Fra lovkrav til forretning
Det digitale produktpasset (DPP) er på vei inn i tekstil-, møbel- og sportsbransjen – og med det følger både krav og muligheter. I mai samlet prosjektet Data til Business 22 skandinaviske virksomheter i Oslo for å utforske hvordan strukturert produktdata ikke bare kan sikre etterlevelse, men også skape verdi. Gjennom praktiske øvelser, erfaringsdeling og bedriftsbesøk ble det tydelig: Data er ikke bare et krav – det er en strategisk ressurs.
Publisert 3.juni, 2025
I mai møttes 22 skandinaviske virksomheter innen mote, sport og møbler i Oslo til sin andre workshop i prosjektet Data til Business (Data, informasjon og sirkularitet).
Siden sist hadde bedriftene jobbet internt med å kartlegge informasjonsflyt og identifisere hvordan man kan samle inn og strukturere relevant produktdata til det kommende digitale produktpasset (DPP).
Foto: Sture Nordhagen
Fra plikt til mulighet
En av de mest verdifulle sidene ved prosjektet er læring på tvers av sektorer – noe bedriftene tydelig uttrykker. Mange synes det er utfordrende å forankre DPP-arbeidet i egen organisasjon og har behov for gode eksempler å ta med hjem.
Et sentralt tema i workshopen var hvordan strukturert produktdata kan skape forretningsverdi – ikke bare oppfylle lovkrav. Deltakerne utforsket hvordan data kan støtte merkevarens posisjonering og muliggjøre nye tjenester, som:
Modeller for gjenbruk og reparasjon
Økt kundelojalitet
Verdiskapende tjenester
Deltakerne jobbet med hvordan data kan være en drivkraft for verdiskaping – ikke bare en kostnad knyttet til etterlevelse. Fra gjenbruk og reparasjon til kundeengasjement og nye tjenester, kartla gruppen flere muligheter der strukturert produktdata kan styrke både merkevare og forretningsmodell.
“DPP er en kommunikasjonskanal. Hva om EU-lovgivningen ikke fantes – hva ville du da kommunisert? Det er den reelle forretningsmuligheten,” sa prosjektleder Heidi Svane, og la til:
“Dere må spørre dere selv: Hvordan kan data støtte merkevarens posisjon i markedet? Hvilke egenskaper skal fremheves, og hvilke data ligger til grunn?”
“Som forberedelse til workshopen undersøkte vi hvordan dataene våre beveger seg. Vi fant ut at data varierer mye mellom våre interne systemer. For å sikre at korrekt data følger produktet, må systemene våre være bedre koordinert”
Kunnskapsdeling og inspirasjon fra bransjen
Flere foredragsholdere delte innsikt fra ulike deler av verdikjeden:
Jon Amund Søfferud, Manufacture Oslo, fokuserte på opplæring og prinsipper for sirkulær design, og understreket at datastrukturering starter i designfasen.
“Hvis designeren har dypere produktkunnskap i utviklingsprosessen, blir det mye enklere å samle inn data til DPP.”
Ida Oppen, bærekraftsjef, Norsk Industri, delte hvordan møbelbransjen strukturerer data til miljøvaredeklarasjoner (EPD-er).
“EPD er en måte å oppsummere LCA for kommunikasjon. Men du må følge standardene, slik at alle bruker samme scenariobaserte metode.”
Bedriftsbesøk: Holzweiler og Vestre
Første dag ble avsluttet med besøk hos to innovative norske merkevarer:
Holzweiler delte sin DPP-reise og viktigheten av en lokal samarbeidspartner:
“Det gjør reisen mye enklere å kunne diskutere datainnsamling og bruk med en partner.”
— Line Staxerud, bærekraftsjef, Holzweiler
Hos Vestre er sirkularitet en integrert del av forretningsmodellen. De tester integrasjon av produktdata, prototyping og teknologiutvikling for å støtte tjenester som reparasjon og gjenbruk.
“Hvis du bare fokuserer på data, kommer du aldri til piloten. Vi må teste verktøyene, jobbe med reelle data og bygge teknologistakken samtidig.”
— Øyvind Bjørnstad, bærekraftsjef
Dag to: Fra etterlevelse til kommunikasjon
Etter en felles middag med nettverksbygging, startet dag to med fokus på regulering og praktisk implementering:
Tonje Drevland, visedirektør, Forbrukertilsynet (Norge) delte innsikt i Green Claims-forordningen og utviklingen av åpenhetsloven i Norge:
“Ikke bruk kommunikasjon til å påstå noe dere ikke kan dokumentere! Kommunisér det dere faktisk gjør – basert på konkrete handlinger.”
Camilla Mjelde, Trimco Group delte konkrete forslag til hvordan produktdata kan struktureres, og viste sammen med Holzweiler hvordan man kan begynne å knytte data til DPP.
Hans Petter Hübert, Kezzler presenterte hvordan DPP kan støtte sirkulære modeller som reparasjon, gjenbruk og resirkulering. Kezzler samarbeider med Holzweiler og Trimco Group i EU-prosjektet Cirpass 2.
En felles erkjennelse og en tydelig retning
Gjennom de to dagene i Oslo ble én innsikt tydelig: Data skaper kun verdi når det beveger seg. Det må flyte mellom systemer, på tvers av avdelinger, og kanskje viktigst av alt – ut til kunden.
Fra detaljhandel til produksjon lærer virksomhetene at det digitale produktpasset (DPP) ikke bare er et verktøy for etterlevelse, men en strategisk mulighet. Enten det handler om gjenbruk, design for lang levetid eller å hjelpe kunden med å ta bedre valg – data er i ferd med å bli en forretningsmessig ressurs.
Vi trenger ikke ha alle svar for å komme i gang. Vi må bare komme i gang.
Og det er nettopp det virksomhetene gjør – møt dem i Borås 5. september.
Finansiert av:
EU-programmet Interreg, som styrker samarbeid over landegrensene.