Innovasjonsprosjekter for økt brukstid av tekstiler i Norge

NF&TA har søkt og fått tildelt midler til to viktige innovasjonsprosjekter, samt utvikling av Opplysningskontor for Tekstiler av Handelens Miljøfond. Alle prosjektene handler om økt brukstid av tekstiler i Norge og skal bidra til reduksjon av plast i havet.

Publisert: 15.desember, 2022

«Vi er utrolig takknemlige for tilliten både partnerne våre og ikke minst Handelens Miljøfond har gitt oss i NF&TA. Dette er konkrete prosjekter som gir stor effekt og verdiskapning» sier Linda Refvik, CEO NF&TA. 

Du finner mer informasjon om hvert av prosjektene vi har fått støtte til under.

Plattform for reparasjon og pant av tekstiler

Sportsaktørene fra partnerskapet til NF&TA har gått sammen om å analysere markedet for, samt pilotere og etablere en felles reparasjon og pantetjeneste. Det har kommet krav fra EU knyttet til tilrettelegging av reparasjon og panteløsninger.

I dag er reparasjonsaktørene en svært sammensatt og uoversiktelig tjeneste som består delvis av store bedrifter som selv har reparasjonstjeneste, der reparasjon er en liten del av deres virksomhet, samt av små enmannsbedrifter. Det er kostbart og ressurskrevende å drive egne reparasjon og pantetjenester, og vil kunne effektiviseres ved å utvikle en innovativ tjenestemodell.  

Separat innsamling av tekstiler

Hvilke innsamlingsløsninger gir best resultat i form av innsamlet mengde, kvalitet, kundetilfredshet, miljøeffekter og økonomi? Plukkanalyser og beregninger viser at 50 000 tonn tekstiler fra husholdninger havner i restavfallet årlig. Halvparten av disse tekstilene har gjenbrukskvalitet. 

I prosjektet Separat innsamling av tekstiler har 19 samarbeidspartnere gått sammen for å sikre et bedre beslutningsgrunnlag til utvikling av mer effektive tekstilinnsamlingsløsninger og systemer for håndtering av tekstiler. Det er ikke lenge til kravet om separat innsamling av tekstilavfall trer i kraft, og tidligere tekstil-innsamlingspiloter har gitt begrenset erfaringsgrunnlag. Derfor er det behov for et strukturert prosjekt som sikrer sammenlignbare resultater og helhetlige løsninger basert på samarbeid.

Den smarte tekstilforbruker

Prosjektet skal jobbe for å endre forbruksmønstre og sikre lengre brukstid av tekstiler gjennom nye måter å påvirke forbrukeren. Vi ser at mange, spesielt unge, ikke responderer spesielt godt på den tradisjonelle informasjonsdelingen. De trenger nye og engasjerende måter å få kunnskap som bidrar til varig holdningsendring og nye forbruksmønstre av klær.

Prosjektet vil utvikle og benytte digitale verktøy som vil fokusere på kommunikasjon mot forbruker, gjennom blant annet verktøy som nudging og gamfication for forbruksreduksjon. Det vil være fokus på handling fremfor passivt mottak av informasjon. Endring av bruk-og-kast mentaliteten rundt klær og tekstiler vil være svært nyttig for miljøet, og en av de tiltakene som forbrukeren selv kan stå for. Vår årlige forbrukerundersøkelse viser at forbrukerne er forvirret når det kommer til bærekraft og tekstiler.

Vil du vite mer om prosjektene? Ta kontakt med oss i NF&TA - her!

 

Previous
Previous

Den grønne omstillingen blir lovpålagt

Next
Next

Utvikler bransjeveileder for digitalt produktpass