Utvikler bransjeveileder for digitalt produktpass

«Digitale produktpass» skal samle inn data om produkt og dets verdikjede. Ved å dele data gjennom hele verdikjeden, skal alle aktører, inkludert forbrukere, få en bedre forståelse for materialenes og produktenes miljøpåvirkning. Digitalt produktpass er et av tiltakene som kommer i kjølvannet av EUs Tekstilstrategi med mål om å øke sortering, ombruk og resirkulering av tekstiler gjennom innovative teknologier, industrielle applikasjoner og regulatoriske tiltak, som utvidet produsentansvar.

Publisert: 25.november, 2022

Digitalt virkemiddel for å sikre en sirkulær verdikjede  

Tekstilnæringen har utfordringer med å skalere og operasjonalisere sirkulære forretningsmodeller. En av hovedutfordringene er mangel på infrastruktur for å identifisere og administrere varer etter salg, og dermed kunne forvalte produkter gjennom videresalg, reparasjon, resirkulering etc. 

Digitalt Produktpass (DPP) er ett digitalt virkemiddel som skal samle informasjon om verdikjeden, bærekraft, råvaren og sikkerheten til produkter, på tvers av ulike sektorer. DPP kan også samle inn informasjon om hvordan produktet skal brukes, vedlikeholdes, resirkuleres og gjenbrukes. DPP vil gi informasjon om opprinnelsen, sammensetningen og reparasjons- og demonteringsmulighetene til et produkt, inkludert hvordan de ulike komponentene kan resirkuleres eller deponeres på slutten på livet. 

Data kan kobles til produktet på forskjellige måter. Ett merke kan gi informasjon om material innhold, reparasjon, resirkulering og produktets opprinnelse. RFID kan brukes til å effektivisere plukking av produkter, QR kode og NFC Brikker kan kobles til spesialbygde nettsider eller nettskyløsninger der firma kan velge hvilket innhold som skal deles og oppdatere etter hvert. DPP regnes som avgjørende for merkevarer som ønsker å overholde reguleringer og lønnsomt vokse sirkulære forretningsmodeller.

Høy politisk prioritering

EUs strategi for bærekraftig og sirkulære tekstiler har som mål at innen 2030 skal tekstilprodukter som markedsføres i EU, ha lang levetid og være resirkulerbare. De skal i større grad være laget av resirkulerte fibre, være fri for farlige stoffer og produsert med respekt for sosiale rettigheter og miljøet. Tiltak inkluderer spesifikke krav til økodesign for tekstiler for å minimere totale karbon-og miljøfotavtrykk, en utvidet obligatorisk produsentansvarsordning, mer brukerorientert informasjon og et Digitalt produkt pass som muliggjører for en overgang til sirkularitet og digitalisering i tekstilsektoren.  

I Norge har vi Åpenhetsloven som tredde i kraft 1. juli 2022. Loven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmennheten tilgang på informasjon. Loven pålegger blant annet virksomhetene en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som skal redegjøres for i en rapport som legges frem. Digitale produktpass vil gjøre det mer effektivt for bedrifter å dele leverandørinformasjon, samt en enklere måte for forbruker å innhente informasjon om leverandørkjeden.

Utvikler bransjeveileder i samarbeid

Med Norwegian Fashion Hub som initiativtaker skal NF&TA sammen med samarbeidspartene utvikle en bransjestandard for innføring av digitale produktpass-prosesser og teknologier for mote- og tekstilnæringen. Viken fylkeskommune går inn med 50 prosent av finansieringen til prosjektet. Holzweiler er pilotbredrift i prosjektet og tester ut integrering av nye produktpassløsninger

"Digitalt produktpass gir oss muligheten til å komme nærmere kundene våre og dele informasjon som gjør at de kan ta veloverveide kjøpsbeslutninger: Hvor produktet og materialene er laget, hvordan du på best mulig måte kan ta vare på det, og gjøre det enkelt å få det reparert eller solgt videre. På sikt er ambisjonen å følge produktet gjennom flere eiere, og i siste instans hele veien frem til et resirkuleringsanlegg, for slik å kunne tilegne oss bedre kunnskap om produktets bruk og levetid, og ikke minst at det blir avhendet på en god måte. Digitalt produktpass vil være en del av vårt svar på både Åpenhetsloven og EU´s tekstilstrategi.» Sier Line Staxrud Eriksen, CSR Manager i Holzweiler.

 

Resultatene fra prosjektet vil publiseres i en bransjeveileder og være et veikart som kommuniseres mot bedrifter, næringsliv, utdanningsinstitusjoner og myndigheter. 

  

Følgende aktører er med i prosjektet:

-        Næringsklyngen NF&TA står for prosjektgjennomføring og vil involvere partnerskapet og synliggjøre resultatene.

-        Moteprodusenten Holzweiler Items vil være pilotbedrift for prosjektet og teste ut integrering av nye produktpassløsninger.

-        Bedriftsnettverket Movement for Sustainable Textiles (MOST) vil bidra med kompetanseressurser.

-        I tillegg deltar Miljømerking Norge v/ Svanemerket og EU Ecolabel  i prosjektet. 

 

Andre bidragsytere i prosjektet :

Bergans , HellyHansen, Trimco Group, GS1, Kezzler, Fretex, Factline, Ahlsell.

 

Utvalgte relevante datoer for innføring av Digitalt produktpass

2024: Digitalt Produktpass for tekstiler med informasjonskrav om miljømessig bærekraft.

2024: Obligatoriske ytelseskrav for miljømessig bærekraft til tekstilprodukter.

2024: Product Enviromental Footprint Category Regler for klær og fottøy.

Previous
Previous

Innovasjonsprosjekter for økt brukstid av tekstiler i Norge

Next
Next

NF&TA søker Chief Operating Officer!